Check op inlevervoorwaarden voordat je feedback geeft

Herken je het dat je een stapel opdrachten van studenten voor je hebt liggen en dat je deze één voor één van feedback gaat voorzien? Iedere student krijgt dan feedback. Het is echter effectiever en efficiënter om jouw hoeveelheid werk en tijd te bepalen aan de hand van de ingeleverde prestaties. Dit betekent dat je niet vanzelfsprekend alle opdrachten van feedback gaat voorzien. De stelregel is namelijk: feedback als het voldoet aan de voorwaarden. Maar op basis waarvan beslis je dan of je feedback gaat geven of niet?

Het is daarvoor belangrijk om met de docenten en de studenten af te spreken wat de routines en gewoontes zijn bij het inleveren van opdrachten in het kader van feedback. Wat zijn de voorwaarden waaronder je feedback op prestaties geeft? Zo moet het werk voldoen aan de inlevervoorwaarden (bijvoorbeeld op tijd ingeleverd, bronvermelding, APA, aantal woorden, in gevraagde bestandstype, vermelding van naam en studentnummer) als ook aan de opdrachtinstructies (bevat alle gevraagde onderdelen van de opdracht). Daarnaast kan een andere belangrijke voorwaarde zijn dat de student bij zijn werk een feedbackvraag heeft geformuleerd.

Deze voorwaarden leg je vast in een afspraak of standaard en vermeld je in de handleiding van de cursus en licht je toe in het college wanneer studenten opdrachten voor feedback kunnen inleveren. Hoe ga je dan vervolgens te werk met een stapel ingeleverd werk?

Je hebt meestal vrij snel een beeld of een ingeleverd werk voldoet aan de standaard of niet. In dat laatste geval ga je niet uitgebreid feedback geven, maar verwijs je naar de standaard, de colleges en naar medestudenten. Kom je erachter dat werk van veel studenten niet voldoet aan de standaard, dan is dit een alarmbel voor je. Kennelijk heeft het merendeel van de studenten de voorwaarden niet gelezen en/of niet begrepen. Geef in de eerstvolgende bijeenkomst je bevindingen terug en ga na wat er mis is gegaan. Mogelijk is de opdrachtinstructie niet duidelijk en/of hebben de studenten meer uitleg nodig. Je hebt dan dus ander werk te doen dan feedback geven.

Het belangrijkste is dus dat je niet bij voorbaat al het ingeleverde werk van feedback voorziet. Je maakt een afweging op basis van de kwaliteit van het werk en soms schort je jouw feedback dus, voorlopig, op.

Het effect is dat sommige studenten dus in eerste instantie geen feedback krijgen en teleurgesteld zullen zijn. Het leereffect hiervan is echter groot. Dit gebeurt ze echt maar één keer.

Met de standaard formuleer je een richtlijn over hoe wordt omgegaan met opdrachten in functie van feedback. Je creëert daarmee goede gewoontes en legt daarmee een basis voor een feedbackcultuur binnen de opleiding. Met de uitvoering en handhaving van de standaard geef je vorm aan deze cultuur.

gieter

Gerelateerde artikelen

  1. Hoe draag je effectief bij aan de autonomie van studenten?

    Hoe draag je effectief bij aan de autonomie van studenten?

    In mijn vorige blog benoemde ik vier valkuilen waar je in kunt trappen als je de autonomie van studenten wilt stimuleren. Een docent reageerde op dit blog met de vraag: maar hoe kan ik dan wel op een effectieve manier autonomie bevorderen?

    5 april 2023

  2. De valkuilen en misverstanden rondom autonomie

    De valkuilen en misverstanden rondom autonomie

    Studenten van de Juridische Hogeschool van Fontys hebben een petitie opgezet tegen de nieuwe onderwijsmethode van hun opleiding. Dit artikel was zaterdag 1 april in de Volkrant te lezen.

    5 april 2023

  3. Onderwijs is BBB

    Onderwijs is BBB

    Na de zomer staat er weer een nieuwe lichting eerstejaars studenten in de startblokken. Al jaren hoor ik docenten klagen over het dalende niveau van de instroom. Zo zouden de basisvaardigheden van de startende studenten niet op orde zijn. De taal- en leesvaardigheid zou te wensen overlaten, om nog maar te zwijgen over hun studiehouding.  Veel studenten zouden een korte spanningsboog hebben, een consumerende houding of zelfs ongemotiveerd zijn.  Maar is dit nu werkelijk zo? En is er echt sprake van een dalend niveau?

    5 juli 2023