‘Is dit voldoende?’, de meest gehoorde feedbackvraag van studenten
Het is belangrijk om studenten regie te geven bij feedback. Daarmee worden zij immers medeverantwoordelijk voor hun eigen leren. Eén van de manieren om dit te bewerkstelligen is om studenten als eerste te vragen welke feedbackvragen zij hebben naar aanleiding van hun prestatie. Dit veronderstelt echter dat studenten een adequaat antwoord op deze vraag hebben. Dat blijkt in de praktijk helaas nogal tegen te vallen.
De meest gehoorde reactie van studenten is: ‘is of vindt u dit goed of voldoende?’. Het liefste horen ze natuurlijk een volmondig ja van jou op deze vraag. Maar wat is dan een adequate reactie op deze vraag?
Het doel van jouw vraag is dat je wilt dat studenten hun eigen werk kritisch bekijken en beoordelen en van daaruit een relevante feedbackvraag stellen. Dit betekent dat je voordat je deze vraag stelt altijd eerst de volgende twee vragen stelt:
1. Hoe is de taak verlopen?Hiermee krijg je als docent informatie over hoeveel tijd en energie de student in zijn prestatie heeft gestoken en ook in hoeverre hij zijn prestatie af vindt. Dit bepaalt nogal hoe je als docent feedback geeft.
2. Hoe beoordeel jij jouw prestatie?Vervolgens vraag je de student wat hij als plus- en ontwikkelpunten ziet van zijn prestatie op basis van de succescriteria voor de beoordeling. Wat vindt de student goed en minder goed aan zijn werk?
Vervolgens stelt je de feedbackvraag (welke feedbackvragen heb je?). Deze vraag is dan een logisch vervolg uit het antwoord op vraag 2 en sluit daarmee vaak aan bij de door de student genoemde ontwikkelpunten. Het is meestal op die punten waar de student feedback op wilt hebben.
Mijn tip is dus om niet alleen de feedbackvraag te stellen, maar deze vraag pas te stellen na een beoordeling van de student van zijn werk. Hierdoor voorkom je dat studenten een weinig informatiefrijke vraag stellen als ‘is dit voldoende?’.
Je legt op deze manier bij de start van de feedback mooi de bal bij de student. Het zweet op de juiste rug!
Gerelateerde artikelen
- Hoe draag je effectief bij aan de autonomie van studenten?
Hoe draag je effectief bij aan de autonomie van studenten?
In mijn vorige blog benoemde ik vier valkuilen waar je in kunt trappen als je de autonomie van studenten wilt stimuleren. Een docent reageerde op dit blog met de vraag: maar hoe kan ik dan wel op een effectieve manier autonomie bevorderen?
5 april 2023
- De valkuilen en misverstanden rondom autonomie
De valkuilen en misverstanden rondom autonomie
Studenten van de Juridische Hogeschool van Fontys hebben een petitie opgezet tegen de nieuwe onderwijsmethode van hun opleiding. Dit artikel was zaterdag 1 april in de Volkrant te lezen.
5 april 2023
- Onderwijs is BBB
Onderwijs is BBB
Na de zomer staat er weer een nieuwe lichting eerstejaars studenten in de startblokken. Al jaren hoor ik docenten klagen over het dalende niveau van de instroom. Zo zouden de basisvaardigheden van de startende studenten niet op orde zijn. De taal- en leesvaardigheid zou te wensen overlaten, om nog maar te zwijgen over hun studiehouding. Veel studenten zouden een korte spanningsboog hebben, een consumerende houding of zelfs ongemotiveerd zijn. Maar is dit nu werkelijk zo? En is er echt sprake van een dalend niveau?
5 juli 2023