Jezelf voorstellen aan de groep
Volgende week start het nieuwe studiejaar. Geef jij ook weer jouw eerste colleges? Een start met een nieuwe groep biedt kansen om zaken eens anders aan te pakken. Zoals de introductie van jezelf aan de groep.
Soms zie ik docenten die zo gericht zijn op de cursusinhoud dat ze zich vergeten voor te stellen. Als je wilt dat de studenten iets van zichzelf laten zien, geef dan zelf het goede voorbeeld. Je hebt een privéleven, interesses, hobby’s, etc. Studenten mogen daar best iets van weten en zien. Je bent meer dan alleen ‘die docent voor de groep’. Doordat je iets van jezelf vertelt versterk je de binding met je studenten. Als studenten zich verbonden voelen met jou, zijn ze namelijk gemotiveerder. Dit kun je natuurlijk doen door kort iets over jezelf te vertellen in het eerste college en dat doen de meeste docenten gelukkig ook. Maar er zijn ook andere manieren waarop je dit kunt doen. Ik geef je vijf voorbeelden.
- Kennismaking vooraf. Maak een mail- of Whatsappgroep aan voor de groep en post daarin een korte intro van jezelf. Je kunt dit eventueel ook op de cursussite doen. Je kunt ook de studenten vragen om een intro van zichzelf posten.
- Woordwolk. Maak een woordwolk met allerlei termen uit jouw leven en laat studenten een aantal woorden uitkiezen waar jij meer over vertelt.
- Fotoplaat. Maak een dia met een aantal foto’s uit jouw leven en laat de studenten een paar foto’s uitkiezen waar jij meer over vertelt.
- Een titel zegt alles. Stel jezelf voor aan de hand van een titel van een boek, een film of een tv-programma en leg uit wat de relatie tussen jou en de titel is.
- Drie vragen. De studenten mogen drie vragen aan jou stellen waar jij dan ook antwoord op geeft. Geef de studenten max. 5 minuten om met elkaar de vragen te bedenken.
Kijk of je bij de vorm enige regie aan de studenten kunt geven. Ze ervaren dan invloed wat hun autonomie versterkt.
Vergeet tot slotte niet om over jouw relatie met het werkveld te vertellen zodat studenten enerzijds zien dat jij niet alleen docent bent of bent geweest en dat de studenten zicht krijgen om wat de mogelijkheden in het vakgebied zijn.
Kortom, doe aan zelfonthulling om de binding met de studenten te versterken. En weet: het is meestal best spannend om dit te doen, want wat geef je wel en niet prijs aan de groep?
Gerelateerde artikelen
- Hoe draag je effectief bij aan de autonomie van studenten?
Hoe draag je effectief bij aan de autonomie van studenten?
In mijn vorige blog benoemde ik vier valkuilen waar je in kunt trappen als je de autonomie van studenten wilt stimuleren. Een docent reageerde op dit blog met de vraag: maar hoe kan ik dan wel op een effectieve manier autonomie bevorderen?
5 april 2023
- De valkuilen en misverstanden rondom autonomie
De valkuilen en misverstanden rondom autonomie
Studenten van de Juridische Hogeschool van Fontys hebben een petitie opgezet tegen de nieuwe onderwijsmethode van hun opleiding. Dit artikel was zaterdag 1 april in de Volkrant te lezen.
5 april 2023
- Onderwijs is BBB
Onderwijs is BBB
Na de zomer staat er weer een nieuwe lichting eerstejaars studenten in de startblokken. Al jaren hoor ik docenten klagen over het dalende niveau van de instroom. Zo zouden de basisvaardigheden van de startende studenten niet op orde zijn. De taal- en leesvaardigheid zou te wensen overlaten, om nog maar te zwijgen over hun studiehouding. Veel studenten zouden een korte spanningsboog hebben, een consumerende houding of zelfs ongemotiveerd zijn. Maar is dit nu werkelijk zo? En is er echt sprake van een dalend niveau?
5 juli 2023